از عوارض خطرناک شب‌کاری چه می‌دانید؟ جزییات جدید از جنایت هولناک در خیابان کارگر جنوبی تهران جزئیات دستگیری شرور مسلح سابقه دار در تهران چرا مردها علاقه‌ای به معلم شدن ندارند؟ لیست جدید لوازم آرایشی غیرمجاز اعلام شد (۱۰ نیر ۱۴۰۳) برخورد خودرو با ستون برق در مشهد یک مصدوم برجای گذاشت جزییات کشف اسکلت انسان در جریان لوله‌کشی + عکس آتش سوزی منزل مسکونی یک مصدوم برجای گذاشت (۱۰ تیر ۱۴۰۳) همه چیز درباره ثبت نام دانش‌آموزان افغانستانی در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۴ + جزئیات از انتشار تصویر مدارک هویتی در فضای مجازی خودداری کنید زوج مواد فروش در شرق مشهد به دام افتادند (۱۰ تیر ۱۴۰۳) چگونه فرزندانی مستقل داشته باشیم دستور رسیدگی خارج از نوبت به پرونده ضرب و شتم نگهبان پارک خورشید مشهد تصادف موتورسیکلت‌ها در اطراف مشهد ۲ فوتی بر جای گذاشت کم‌آبی شدید بدن سبب مرگ می‌شود رمزگشایی از ۲۰ فقره سرقت وسایل از باغ‌ها و کابل‌های فشارقوی برق در شهرستان طرقبه‌شاندیز این شش خوراکی را هرگز با معده خالی نخورید! علل سرفه‌های مزمن کودکان
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

واکسیناسیون راهکار موثر در کنترل بیماری سرطان دهانه رحم 

  • کد خبر: ۲۲۸۶۳۸
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
واکسیناسیون راهکار موثر در کنترل بیماری سرطان دهانه رحم 
دانشیار رادیو انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع زنان و یکی از عوامل اصلی مرگ ناشی از سرطان در بانوان است که از طریق ویروس پاپیلومای انسانی در بدن منتشر می‌شود و اگر به موقع پیشگیری و درمان شود تا حدود زیادی از مرگ ناشی از این بیماری جلوگیری می‌شود. 

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر ساره حسینی، با اشاره به اینکه عمده موارد ابتلا به بیماری سرطان دهانه رحم در کشور‌های در حال توسعه بروز می‌کند، زیرا اقدام جمعی و همگانی برای مدیریت و پیشگیری از این بیماری انجام نشده است، گفت: عامل اصلی ابتلا به این سرطان ویروس پاپیلومای انسانی است که در اکثریت موارد راه انتقال بیماری از طریق رابطه جنسی و تماس پوستی است. 

وی ادامه داد: هر چقدر که رابطه جنسی در سن پایین‌ترین شروع شود به خصوص در سن قبل از ۱۶ سالگی و شرکای جنسی زیاد باشد احتمال ابتلا به بیماری نیز افزایش می‌یابد. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این ویروس به خصوص در بیماران پیوندی و اچ آی وی و نقص سیتم ایمنی می‌تواند باعث بیماری شود، عنوان کرد: باقی ماندن ویروس در بدن و مصرف دخانیات میزان ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد بخصوص میزان ابتلا به سرطان دهانه رحم در بانوانی که دخانیات مصرف می‌کنند به طور بازری بیش از سایر بانوان است. 

وی با اشاره به اینکه آگاهی بخشی به جامعه، نداشتن تماس جنسی پر خطر و روابط جنسی در چارچوب زندگی زناشویی و در قالب تعهد، جلوگیری از ازدواج زودرس و عدم برقرار رابطه جنسی در سنین پایین می‌تواند از ابتلا به سرطان رحم جلوگیری کند، اظهار کرد: حتی مطالعات در بانوانی که آلوده به این ویروس بوده و دخانیات مصرف می‌کردند نشان داده که با قطع مصرف دخانیات روند درمان آنها سرعت زیادی گرفته است. 

حسینی با بیان اینکه یکی از راهکار‌های کنترل سرطان دهانه رحم روش واکسیناسیون است، اظهار کرد: در برخی کشور‌های توسعه یافته شیوع این بیماری به دلیل واکسیناسیون به صفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بهترین زمان واکسیناسیون ۹ تا ۲۶ سال است و بهتر از آن زیر ۱۵ سالگی است، اظهار کرد: واکسیناسیون در مدارس دنیا ۱۱ تا ۱۵ سالگی و زیر ۱۵ سال دو دز واکسن و بالای ۱۵ سال بیشتر دو دز واکسن است. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مطالعات نشان داده است تا ۴۰ سالگی نیز واکسیناسیون برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم می‌تواند موثر باشد، عنوان کرد: روش غربالگری پاپ اسمیر باعث شناسایی ضایعه قبل از ابتلا به سرطان می‌شود، زیرا از زمان ایجاد ضایعه تا ۱۰ یا ۱۵ سال احتمال ابتلا به سرطان فرصت باقی است. 

وی با اشاره به اینکه این فرصت تنها در سرطان دهانه رحم و روده بزرگ در اختیار ماست از همین رو غربالگری برای این بیماری‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: در صورت ابتلا در مراحل ابتدایی پیش سرطانی با انجام جراحی بیماری را می‌توان درمان کرد، اما در شرایط پیشرفته پرتو درمانی و شیمی درمانی نیاز است و طبیعتا هر چه مرحله بیماری بالاتر می‌رود باز هم شانس کنترل بیماری ضعیف است.

حسینی با بیان اینکه تاکید بر پیشگیری و غربالگری و شناسایی زودرس سرطان دهانه رحم از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: در کشور ما غربالگری سیستماتیک وجود ندارد از همین رو موارد شیوع بالا و پیشرفته بیشتری دیده می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها باید اگاه باشند در سنین زیر ۱۵ سال واکسیناسیون برای دختر خانواده باید انجام شود، گفت: ویروس اچ پی وی در مردان نیز می‌تواند دلیل ابتلا به سرطان مقعد، حلق و حفره دهان باشد بخصوص برای مردانی که شریک جنسی متعدد دارند این موضوع صدق می‌کند از همین رو توصیه می‌شود روابط جنسی محدود به خانواده باشد، برای پیشگیری از الوده شدن به این وروس توصیه به واکسیناسیون برای آقایان نیز می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->